En anticipant sur notre Dossier thématique sur Le crépuscule des superhéros, voici que s’annonce la conclusion tant attendue à la saga de Nolan.
Ce n’est pas le simple Retour du Chevalier Noir jadis chanté par Frank Miller, mais bel et bien une Ascension tout aussi néobaroque avec entre autres des éléments de Nightfall et du crossover catastrophiste No Man’s Land tel que nous l’indique le marketing viral qui fait des héros de nos enfances le visage de nos nouveaux Big Brothers.
Mais pour nos lecteurs/lectrices avides d’aller toujours plus loin, voici l’étude de Will Brooker récemment parue qui situe l’oeuvre de Nolan à l’intérieur d’une vaste métanarration qui illustre les multiples contradictions du néolibéralisme mutant à l’ère des convergences médiatiques.
Will Brooker, Hunting the Dark Knight: Twenty-First Century Batman, I. B. Tauris, 2012.
«Publishing on the eve of the world premiere of the third of Christopher Nolan’s Batman movies, The Dark Knight Rises in July 2012, Will Brooker’s new book explores Batman’s twenty-first century incarnations.
Will Brooker’s in depth investigation into Batman Begins and The Dark Knight uncovers the complex relationship between popular films, audiences, and producers in our age of media convergence. He addresses a myriad of questions raised by these films: did Batman Begins end when The Dark Knight began? Does its story include Burger King’s “Dark Whopper,” the Gotham Knight DVD, or the “Why So Serious” viral marketing campaign? Is it separate from the parallel narratives of the Arkham Asylum videogame, the monthly comic books, the animated series and the graphic novels? Can the brightly campy incarnations of the Batman ever be fully repressed by The Dark Knight, or are they an intrinsic part of the character? In other words, do all of these various manifestations feed into a single Batman metanarrative?»